FAQ


Hur får jag ett studiekort?

Alla som går i grundskolans övre årskurser (7–9), studerar på heltid vid en yrkesläroanstalt eller ett gymnasium, eller studerar vid en folkhögskola på en heltidsutbildning i ett helt läsår, kan bli medlem i Finlands Svenska Skolungdomsförbund och få ett studiekort. Fyll i medlemsansökan online, du behöver ett giltigt studieintyg från din läroanstalt eller en screenshot från Wilma, samt en bild på dig i elektroniskt format.


Vilka alternativ för studiekort finns och hur mycket kostar studiekorten?

Medlemskap i FSS kostar 0 euro. Vi erbjuder följande studiekort:

För elever i grundskolans övre årskurser

  • Du får ett fysiskt studiekort, det tillkommer en serviceavgift på 5 euro

För gymnasie- och yrkesstuderande 

  • Du får ett digitalt studiekort via Frank App och studerandeförmåner via Frank
  • Om du också vill beställa ett fysiskt studiekort tillkommer en serviceavgift på 5 euro
  • Du kan köpa ett internationellt ISIC studiekort via Frank Appen

För studerande i folkhögskolor

  • Du får ett fysiskt studiekort, det tillkommer en serviceavgift på 5 euro

Hur kan jag få ett internationellt studiekort?

Gymnasie- och yrkesstuderande kan köpa ett internationellt ISIC studiekort via Frank Appen.


Varför tillkommer en serviceavgift för 5 euro på fysiska kort?

Serviceavgiften täcker kostnaden för själva studiekortet, kostnaden för att trycka upp ditt namn och din bild på kortet samt postkostnader. Tyvärr kan vi inte erbjuda digitala studiekort för elever i grundskolans övre klasser och studerande i folkhögskolor, och därmed är man som elev i grundskolans övre klasser eller som studerande vid folkhögskola tvungen att betala serviceavgiften.


Hur länge tar det för studiekortet att komma?

Gymnasie- och yrkesstuderande får tillgång till det digitala studiekortet via Frank App efter att vi behandlat din ansökan.

Om du har beställt ett fysiskt kort skickas studiekortet med giltig läsårsdekal och FSS kalendern hem till dig inom en månad efter att vi registrerat din betalning. Kortet skickas till adressen som finns på fakturan för ditt kort, kolla alltså att adressen på fakturan är rätt när du betalar medlemsavgiften.


Hur tar jag i bruk Frank Appen?

Du hittar instruktionerna här.


Vad är ett giltigt studieintyg?

Som intyg godkänner vi en Wilma-screenshot eller ett inskannat/fotograferat intyg från skolan med underskrift och stämpel. Studieintyget ska vara från detta läsår, med andra ord ska det vara undertecknat med ett datum från och med 1.8.2019. Intyg som är undertecknade tidigare godkänns inte. Om du laddat upp en Wilma screenshot måste vi se ditt namn, skolans namn och ett datum från augusti 2019 framåt (det får du smidigast genom att ta screenshoten på datorskärmen, ett exempel hittas här).


Hur ska jag välja bild till studiekortet?

Fotot ska vara passfotoaktigt, hela ditt ansikte ska synas och det ska gå att känna igen dig lätt. Det räcker att ta bilden t.ex med telefonens kamera. Kolla in de närmare instruktionerna här.


Hur förnyar jag mitt medlemskap och beställer den nya läsårsdekalen?

Varje inskriven FSS medlem får i början av september ett e-postmeddelande med instruktioner för hur man förnyar studiekortet och beställer den nya läsårsdekalen. Om du blivit utan e-postmeddelande ska du kontakta oss på studiekort@skolungdom.fi.


Jag har betalat medlemsavgiften men inte fått en dekal.

Dekalen skickas hem till dig inom en månad efter att vi registrerat din betalning, om du väntat i över en månad kan du kontakta oss på studiekort@skolungdom.fi.


Jag har betalat medlemsavgiften men inte fått mitt studiekort.

Studiekortet skickas hem till dig inom en månad efter att vi registrerat din betalning. I augusti, september och oktober, då vi har mycket studiekortsärenden att behandla, tar det oftast upp till 4 veckor att få kortet. Om du väntat i över en månad kan du kontakta oss på studiekort@skolungdom.fi.


Jag lyckas inte logga in på Frank App.

Ditt personsignum måste finnas i vår medlemsdatabas för att du ska få tillgång till appen. Kontakta oss på studiekort@skolungdom.fi, för att kolla att ditt personsignum finns i vår databas.


Jag har en ny adress, vad ska jag göra?

Meddela din nya adress till studiekort@skolungdom.fi, så uppdaterar vi adressen. Notera att postens adressändringar inte kommer till förbundet.


Jag har tappat mitt studiekort, vad ska jag göra?

Du kan beställa ett nytt studiekort genom att kontakta oss på studiekort@skolungdom.fi. Det kostar 5 euro att beställa ett nytt kort (tillverknings- och postkostnad).


Kan jag betala räkningen för medlemskap trots att förfallodagen gått?

Du kan betala en räkning för läsåret 2019–2020 fram till 31.5.2020. Efter att vi registrerat din betalning skickas läsårsdekalen hem till dig, du får dekalen inom en månad efter registrerad betalning.


Jag har bytt skola, vad ska jag göra?

Meddela oss om bytet genom att mejla studiekort@skolungdom.fi. Om du byter från grundskola till andra stadiet ska du beställa ett nytt studiekort, du kan göra det genom att kontakta oss per e-post studiekort@skolungdom.fi.


Mina uppgifter är fel på studiekortet, vad ska jag göra?

Kontakta oss på studiekort@skolungdom.fi, så uppdaterar vi dina uppgifter i vår medlemsdatabas och beställer ett nytt studiekort med korrekta uppgifter till dig.


Jag har inte fått EBL.

Ta kontakt med oss på studiekort@skolungdom.fi, så kollar vi upp saken.


Hur hanterar FSS mina personuppgifter?I och med att vi behandlar personuppgifter vardagligen är dataskyd och intregritet vikiga värderingar i vår medlemsservice. Här hittar du vår dataskyddsbeskrivning och registerbeskrivningen för medlemsregistret.