Resereportage från OBESSUs study session i Budapest

6 maj 2016, 11:22 | av | publicerat i

Axel Meyer och Jannica Savander representerade FSS på OBESSUs study session med temat Bringing Human Rights Education to Schools i Budapest i april 2016. På programmet stod bland annat att lära känna de mänskliga rättigheterna, att utforska vilka organisationer och institutioner som håller i trådarna och givetvis att dela med sig av egna erfarenheter och projekt man har gjort hemma i sina egna organisationer. Det var en intensiv vecka med en hel del infomation att ta in, något vi gjorde med hjälp av workshops, diskussioner, videon och genom att lära varandra. Målet med själva utbildningen var att ge deltagarna verktyg att jobba med mänskliga rättigheter, främst i skolorna, något som åtminstone jag tycker att sessionen lyckades utmärkt med.

När det gäller mänskliga rättigheter är det lätt hänt att falla ner i en fälla och tro att de mänskliga rättigheterna alltid respekteras i Finland – så är absolut inte fallet. Till exempel är det inte alls sagt att alla samer har möjlighet att få undervisning på sitt eget språk, och det finns många fall där personer har tvingats till något som bara kan kallas för slavarbete här hemma på våra egna bakgårdar.

En av de enligt mig mest fascinerande sessionerna på hela veckan var en som handlade om den Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter. Ifall man tycker att ens mänskliga rättigheter har blivit kränkta, och har gått igenom alla rättsprocesser man kan i sitt eget land utan att ha fått någon upprättelse, är det till den domstolen man ska gå. Visste du att Finland flera gånger har blivit prickad i den europeiska människorättsdomstolen bland annat för att våra rättsprocesser är så långsamma? Det finns otaliga exempel på när Finland har blivit dömd, det är bara att googla fram dem ifall det intresserar.

Med oss hem fick vi en hel del kunskap om vad de mänskliga rättigheterna innehåller, hur de bevakas och på hurdana sätt de kan fungera. Hur de syns i ett lands lagstiftning, eller skolsystem, varierar oerhört mycket, också inom europa. Det finns länder där alla elever läser deklarationen om de mänskliga rättigheterna i skolan, det finns länder (som Finland) där de mänskliga rättigheterna är integrerade i religionen, livsåskådningen eller filosofin, det finns länder där de fullständigt ignoreras och eleverna förbjuds att ha en egen åsikt. Den största insikten är kanske att vi absolut inte har uppnått en tillfredsställande nivå av att uppfylla den mänskliga rättigheterna här i Finland. Jag ser fram emot att jobba vidare med de här frågorna tillsammans med FSS!

 

Jannica Savander