Undervisningen i det andra inhemska språket borde fokusera mera på muntliga färdigheter och kommunikation i vardagen, anser Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS. Den nuvarande språkundervisningen är för betonad på grammatik.
– Språkundervisningen har misslyckats med sin uppgift. Det överdrivna ältandet av grammatik och rättskrivning avskräcker elever och studerande från att använda det andra inhemska språket, säger FSS ordförande Emilie Jäntti.
Tankesmedjan Magmas undersökning Svenska, finska, engelska – komplement eller alternativ som publicerades i dag bekräftar detta budskap. Många unga vänder snabbt till engelska då kunskaperna i finska inte räcker till.
Språkundervisningen ska fokusera på kommunikativa och användbara färdigheter och uppmuntra till att våga prata. Genom projekt och samarbeten som överskrider språkgränser får de studerande praktiska språkkunskaper och ett större intresse för det andra inhemska språket. Utgångspunkten borde vara att alla finländare kan kommunicera i vardagliga situationer på båda inhemska språken.
– Vi behöver se över innehållet i läroplanerna så att de bättre motsvarar de förutsättningar som krävs för att leva i ett tvåspråkigt Finland, konstaterar Jäntti.
För mer information:
Emilie Jäntti
förbundsordförande
Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS rf
emilie.jantti@skolungdom.fi
050 301 2456