Botemedel mot syrebrist och elektronisk utmattning

5 mars 2021, 12:20 | av | publicerat i ,

Du har suttit inne det mesta av dagen. Kanske har du haft distanslektioner från 8 på morgonen till 16 på eftermiddagen. Kanske det inte är skola idag, men du har ändå inga planer och hittar inte egentligen på något att göra. Kanske du har studentskrivningar på kommande och spenderar det mesta av tiden hektiskt studerande (hemma såklart, att gå till t.ex. biblioteket för att plugga går ju inte). Oberoende börjar det kännas lite stressigt och/eller irriterande, som att inget riktigt blir gjort ordentligt. Kanske till och med lite ängsligt. Låter det alls bekant?

2020 har för oss alla varit ett unikt år. Det har vi ju fått höra flera gånger, med tanke på hur mycket som hänt globalt. Men också för oss, som unga på individnivå har året fört med sig enorma omkullkastningar i vardagen. De flesta av oss har t.ex. spenderat mera tid framför en skärm än kanske någonsin tidigare. Mera tid hemma, innanför fyra väggar också. Jag har åtminstone gjort det. Och ärligt talat kan det ibland kännas otroligt ångestfyllt. Men det är bara naturligt, verkligen. Att lite fastna i en Groundhog Day-fiilis är inte direkt förvånande med tanke på att hela pandemiläget lett till så kraftiga begränsningar gällande vad vi kan göra för att sysselsätta oss. Ibland känns det tungt. Det är helt okej.

Så vad borde man då göra när det känns att vardagen börjar ge en dagtryck*. Mitt sätt att hantera situationen är, nåja, ganska så vardaglig. Men helt seriöst, gå på en promenad. För många är det kanske en självklarhet, men vetenskapliga studier visar gång på gång att vistelse i naturen sänker människans stress- och ångestnivåer. Vi mår helt enkelt bra av att röra på oss, andas in den friska luften och känna solen i ansiktet. Och jag menar inte att det krävs en 10 kilometers vandring i skogen för lite uppfriskning. Redan 10 minuter runt hörnet av grannhuset kan ha en förvånansvärt positiv inverkan på ens ork. 

Varför är det då så? Jag är ingen vetenskapsman (ännu), men har nog lite funderingar kring saken. Till att börja med är det avkopplande. Oberoende av om du lyssnar på musik, en podcast, kompisens funderingar (promenader med kompisar är super) eller bara vindens sus så slipper du förhoppningsvis den stressen som för mycket inomhusluft orsakar. Fysisk aktivitet, också riktigt enkel sådan, är också bra för ens psyke. Tankarna löper bättre, och du kanske känner dig mera kreativ efteråt. En till oförväntad fördel är dessutom att sängen där hemma ofta känns otroligt mycket skönare att lägga sig i efter att man varit ute och göra något en stund. För mig kommer sömnen också lättare då.

Så ja, känner du dig instängd av vardagens väggar och datorskärmen rekommenderar jag starkt att ta tag i den makt du har över din dag och gå på en promenad. Också vi unga kan ha glädje av det, inte bara pensionärer. Och månne inte uppgiften du har där hemma, vad än det är,  kan vänta en liten stund. Skolarbete är viktigt, men din hälsa och din ork är alltid viktigare. 

*dagtryck är militärslang för när det börjar kännas som att du har för många likadana dagar bakom dig men också ännu många framför.

Onni Purhonen

styrelsemedlem, FSS